Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Peranan Penting Hubungan Pelanggan untuk Perniagaan

   Dalam perniagaan atau aktiviti perdagangan lain terdapat istilah pembeli adalah raja. Istilah ini menerangkan betapa pentingnya peranan pelanggan untuk perniagaan berkembang dan menjana keuntungan. Itulah sebabnya setiap ahli perniagaan, syarikat atau pelaku perniagaan lain perlu memahami cara mengekalkan hubungan baik dengan pelanggan dan pelanggan.

Terdapat pelbagai cara yang boleh dilakukan agar hubungan dengan pelanggan sentiasa terjaga. Antaranya adalah dengan membina aliran komunikasi yang baik, memberikan perkhidmatan atau perkhidmatan yang maksimum, dan memastikan barangan yang dibeli adalah berkualiti tinggi. Sebahagian daripada cara mengikat kesetiaan pelanggan tidak akan berlaku tanpa pemahaman tentang apa itu perhubungan pelanggan.



Adalah penting untuk memahami bahawa menjalankan perniagaan bukan sahaja tertumpu kepada pembangunan produk dan inovasi. Walaupun ia mempunyai impak yang penting dan merupakan bahagian penting dalam perniagaan, mengekalkan hubungan dengan pelanggan juga merupakan tumpuan yang mesti dipertimbangkan oleh ahli perniagaan. Barulah perniagaan itu berpeluang untuk berkembang dengan lebih pesat lagi.

Persoalannya, apakah hubungan pelanggan? Selain itu, apakah fungsi, faedah dan cara untuk membina hubungan pelanggan yang baik dan positif? Nah, untuk menjawab soalan-soalan ini, pertimbangkan ulasan berikut.

Definisi Hubungan Pelanggan

Hubungan pelanggan ialah strategi pemasaran terbaik yang berguna untuk mengekalkan pengguna, pelanggan dan pelanggan daripada beralih kepada perniagaan pesaing. Melalui hubungan pelanggan yang terpelihara, perniagaan anda akan lebih berpotensi untuk mendapatkan pembelian berulang daripada pelanggan sedia ada.

Namun begitu, agar perkara ini berlaku, pengurusan pelanggan hendaklah dijalankan secara optimum. Semakin ramai pengguna dalam perniagaan yang anda jalankan, semakin besar potensi perniagaan tersebut untuk dapat berkembang dan memberikan keuntungan yang maksimum. Ini adalah petunjuk bahawa pengurusan pelanggan dalam perniagaan telah berjalan dengan berkesan dan cekap.

Untuk terus bertahan di tengah-tengah persaingan perniagaan yang sengit, anda mesti sentiasa berinovasi supaya anda boleh melancarkan produk atau perkhidmatan dengan tahap kecemerlangan yang lebih tinggi daripada pesaing dan memuaskan hati pelanggan sedia ada. Nah, melalui hubungan pelanggan ini anda boleh menyediakan kemudahan maklumat yang lebih lengkap. Jadi, pelanggan boleh mengenali produk baharu dengan lebih cepat serta mengemukakan aduan, input, dan juga kritikan yang boleh diambil kira untuk meningkatkan kualiti produk atau perniagaan secara amnya.

Penyediaan kemudahan ini adalah satu cara untuk berhubung dengan pelanggan dan juga membina hubungan yang lebih erat. Barulah syarikat itu akan mendapat peluang untuk berkembang dengan lebih pesat lagi melalui semua maklumat yang diperolehi daripada pelanggan atau pelanggannya.

Peranan Pengurusan Perhubungan Pelanggan untuk Perniagaan

Peningkatan Jualan

Memahami kehendak dan keperluan pelanggan adalah kunci penting yang harus dimiliki oleh mana-mana perniagaan. Melalui Pengurusan Perhubungan Pelanggan atau CRM, syarikat dapat menyusun dan menganalisis data yang diperoleh daripada saluran jualan dalam talian dan konvensional supaya dapat menyediakan apa yang pelanggan perlukan, pada masa kini dan masa hadapan.

Berbeza dengan kaedah tradisional, di mana pelanggan dianggap sebagai kumpulan makro. Melalui perniagaan CRM dapat melakukan ini secara terperinci. Malah, pasukan jualan akan digalakkan untuk mengetahui apa yang diperlukan oleh setiap pelanggan perniagaan.

Jana Lebih Banyak Peluang

Melalui CRM, perniagaan boleh membangunkan produk baharu, mendapatkan saluran jualan baharu, pasaran baharu dan model perniagaan yang belum pernah dibuat sebelum ini. Bukan sahaja maklumat dalaman, CRM juga mampu memahami pelbagai data awam atau luaran untuk mengenal pasti demografi, trend pembelian, anomali rantaian bekalan, serta pelbagai faktor lain yang belum diketahui atau hanya dilihat selepas peluang jualan berlalu.

Kos Lebih Mampu Milik

Pengurusan data CRM dan proses analisis dalam masa nyata boleh menjadikan syarikat tidak lagi bergantung pada kaedah analisis pengguna tradisional. Kebanyakan pendekatan analisis ini bukan sahaja mahal, tetapi juga kurang tepat. Contohnya, ujian produk, tinjauan dan pasaran sasaran.

Nah, ini adalah masalah yang boleh diselesaikan oleh CRM kerana ia menggunakan data masa nyata daripada pengguna sebenar, semasa dan terperinci.

Tingkatkan Kepuasan Pelanggan

Salah satu aduan yang sering dikemukakan oleh pelanggan terhadap sesebuah perniagaan ialah keperluan atau keinginan yang dirasakan tidak mampu ditangani. Oleh kerana CRM mampu mewujudkan hubungan intim, perniagaan lebih cenderung untuk mendedahkan perkara yang pelanggan inginkan. Dengan cara itu, data yang diperoleh boleh digunakan sebagai bahan untuk penilaian dan pembangunan produk dan perkhidmatan bagi mewujudkan kepuasan pelanggan secara keseluruhan.

Lebih Fleksibel

Kemajuan pesat teknologi digital telah memaksa semua pemain dalam mana-mana industri untuk proaktif dalam menangani perubahan. Apatah lagi trend beli-belah dalam talian membuatkan perniagaan perlu lebih mampu menjawab kehendak pengguna dari mana-mana kalangan.

Melalui penyesuaian CRM, strateginya bukanlah untuk mencipta semula hubungan pelanggan. Sebaliknya, integrasikannya ke dalam model sedia ada seoptimum mungkin.

Mengoptimumkan Skala Ekonomi

Lebih ramai pengguna yang boleh disokong oleh syarikat pada kos yang berpatutan, lebih besar keuntungan yang mungkin diperolehi. Perhubungan yang diperibadikan oleh CRM boleh dibina dan dikekalkan tanpa memerlukan kos yang besar, walaupun ia masih memberikan faedah yang ketara, iaitu meningkatkan kesetiaan jenama dan keuntungan perniagaan.

Bagaimana Membina Pengurusan Perhubungan Pelanggan yang Positif

Tingkatkan Komunikasi

Pengalaman pelanggan adalah perkara utama yang boleh membezakan sesuatu jenama daripada yang lain. Bukan sahaja tentang harga yang lebih rendah atau kesempurnaan produk, tetapi juga tentang perkhidmatan dan gaya komunikasi dengan pelanggan.

Gaya komunikasi yang baik dan komunikatif ini bukan sahaja mesti diamalkan dengan baik semasa pelanggan membeli-belah di kedai atau tempat perniagaan anda, tetapi juga semasa membalas media sosial. Itulah sebabnya akaun media sosial hari ini mesti dimiliki untuk semua jenis perniagaan.

Minta Maklum Balas Secara Berkala

Siapa yang tidak gembira apabila keluhan mereka didengari dan dibalas dengan baik? Kenyataan ini juga terpakai kepada pelanggan yang bersedia memberikan kritikan, cadangan atau maklum balas. Meminta maklum balas daripada pelanggan secara tetap adalah salah satu cara terbaik untuk membangunkan perhubungan.

Helah ini juga penting dilakukan untuk mendapatkan input untuk meningkatkan kualiti produk atau perkhidmatan, atau untuk diambil kira untuk inovasi masa depan. Anda hanya perlu memutuskan saluran mana yang terbaik untuk mendapatkan maklum balas daripada pelanggan, sama ada daripada media sosial, tinjauan konvensional atau sekadar meminta input semasa berurus niaga.

Sentiasa Cuba Menjawab Aduan atau Kritikan Pelanggan

Selepas mendapat maklum balas daripada pelanggan, jangan lupa untuk segera mencari penyelesaian. Ini kerana tindak balas yang lewat terhadap aduan boleh mencemarkan nama baik sesebuah perniagaan kerana penyebaran maklumat negatif boleh berlaku dengan cepat. Lebih-lebih lagi sejak kemunculan media sosial. Anda perlu memahami bahawa menangani kritikan pelanggan ini boleh menghalang kesilapan yang sama daripada berlaku, serta mengubah pengalaman negatif menjadi positif.

Memberi ganjaran kepada Pelanggan Setia

Memberi ganjaran kepada pelanggan setia adalah petua seterusnya dalam membina hubungan pelanggan yang baik. Mengekalkan kesetiaan pelanggan adalah sangat penting kerana mereka cenderung membeli-belah lebih daripada pelanggan baharu. Ia tidak semestinya menguras kocek, ganjaran boleh diberikan dalam bentuk kupon, keahlian, atau pemberian penguji produk yang baru dilancarkan.

Jalinkan Hubungan Baik

Seperti mana-mana perhubungan lain, hubungan pelanggan mesti dipupuk secara berterusan untuk berkembang lebih kukuh. Ini bermakna anda perlu sentiasa mengekalkan hubungan pelanggan dengan beberapa media secara tetap. Contohnya, menghantar nota terima kasih, kad percutian, selamat hari lahir, surat berita produk baharu dan sebagainya. Sebabnya, apabila perniagaan itu sudah tiada dalam fikiran pelanggan, mereka akan lebih berpotensi untuk berpindah ke tempat pesaing.

Kepuasan Pelanggan ialah Kunci Penting untuk Perniagaan untuk Bertahan Dalam Jangka Panjang

Pelanggan yang berpuas hati dengan perkhidmatan adalah ciri perniagaan yang berjaya. Kerana, apabila pelanggan berasa gembira dan selesa dengan perkhidmatan yang diterima, potensi untuk repeat order akan lebih tinggi dan mereka akan keberatan untuk beralih kepada perniagaan yang bersaing. Atas sebab ini, supaya mereka dapat membiasakan diri dengan perniagaan anda, mengukuhkan hubungan pelanggan adalah perkara penting yang perlu dilakukan supaya komunikasi yang baik sentiasa terjalin.

Post a Comment for "Peranan Penting Hubungan Pelanggan untuk Perniagaan"